لیمو

آشپزی و فشن

لیمو

آشپزی و فشن

تاریخچه پرنده عروس هلندی

تاریخچه پرنده عروس هلندی

در مورد پیدایش و اهلی شدن این پرنده تا کنون تاریخ دقیقی مشخص نشده است. در تحقیقات بدین صورت نوشته شده است که برای اولین بار این پرنده توسط بومیان ساکن در قاره اقیانوسیه اهلی شده است. پس از مدتی مهاجران انگلیسی به استرالیا رفتند و به عنوان اولین کسانی که این نوع پرنده را اهلی کردند، شناخته شدند. اینگونه تصور می شود که به احتمال زیاد عروس هلندی توسط اشخاصی که به صورت تبعیدی به استرالیا آمدند، هنگامی که از انگلستان باز می گشتند آورده شده و کم کم توسط آنها پرورش داده شده است. پس از مدتی محبوبیت بسیار زیادی در بین افراد پیدا کرد و امروزه به عنوان محبوب ترین پرنده از نوع خودش محسوب می شود.

عروس هلندی خاکستری

 

شیوه‌ی تربیت عروس هلندی

این پرنده در اقلیم های نیمه خشک استرالیا بوجود آمده است. اگر به ظاهر گوش های این پرنده دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که حالت گوش های آن نسبت به سایر طوطی های جنگل های بارانی متفاوت خواهد بود که این به دلیل زندگی این پرنده در اقلیم نیمه خشک است. عروس هلندی های وحشی برای پیدا کردن غذا به روی زمین خواهند آمد. این نوع پرنده به سادگی می تواند در حیات وحش زندگی کند و همچنین خود را با شرایط زندگی در خانه ها و قفس وقف می دهد. به همین دلیل تعداد بسیار زیادی از آنها در پرندگان وجود دارد و قیمت معقولی در بین حیوانات خانگی خواهد داشت. از ویژگی های منحصر بفرد عروس های هلندی وحشی می توان به خواب سبک آنها و آمادگی لازم در مقابل خطرات و حمله ها اشاره کرد. با توجه به این نکته عروس های هلندی که در خانه نگهداری می شوند در هنگام شب ترس از تاریکی را تجربه خواهند کرد و در چنین مواقعی امکان دارد که خودش را به دیواره های قفس بکوبد. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از چنین اقداماتی حتما یک چراغ خواب کوچک برای آنها تهیه کنید و در کنار قفسشان قرار دهید.

  

 

روش های نگهداری

جهت نگهداری مناسب از عروس هلندی بهتر است که یک قفس بزرگ و متناسب با اندازه آنها تهیه کنید که بتواند به راحتی در آن حرکت کرده و بالهای خود را باز کند. بعلاوه توجه کافی را داشته باشید که اندازه قفس باید به گونه‌ای باشد که بتوان به سادگی ظرف های مخصوص غذا و اسباب بازی های پرنده را داخل آن قرار داد. بهترین قفس برای نگهداری عروس هلندی سفید یک قفس بزرگ با درب بزرگ است. این گزینه با توجه به حرکت های این پرنده که بیشتر با پرواز کردن و نه با قدم زدن انجام می شود در نظر گرفته شده است. این پرنده تنها هنگامی که می خواهد غذایش را میل کند به کف قفس می رود که در این مواقع بهتر است کف قفس را با روزنامه پوشانده باشید و مقداری دانه بر روی آن ریخته باشید. اگر مقداری زمان با عروس هلندی بگذرانید به خوبی متوجه اجتماعی بودن آن خواهید شد. فقط کافی است که پر های دور گردن آن را نوازش کنید یا با آن در یک اتاق باشید.

 

جوجه کشی عروس هلندی

عروس هلندی ها معمولا در سن دو سالگی به بلوغ جنسی می رسند و توانایی تولید تخم های نطفه دار و جوجه آوری را به دست می آورند. فصل بهار تا اوایل فصل تابستان، زمان جفت گیری و جوجه کشی طبیعی آنها می باشد. اگر قصد تکثیر عروس هلندی دارید باید قبل از فصل بهار یک جفت بالغ برای خود تهیه کنید. بدین ترتیب پرنده های شما تا رسیدن به فصل جفت گیری به محیط جدید و شما عادت می کنند. پرنده های اهلی و یا وحشی اگر در لانه خود احساس امنیت نداشته باشند، تخم گذاری خود را به تأخیر می اندازند. لذا فراهم نمودن محیطی آرام و به دور از ترس و استرس به آنها کمک میکند تا هر چه سریعتر با شما و محیط جدید خوی بگیرند.

در فصل جفت گیری بهتر است که به مقدار کم از دان هایی با طبع گرم همچون شاهدانه و یا تخم شاهی و کافشه استفاده نمود. البته این دان ها چربی بالایی دارند و در مصرف آنها باید احتیاط شود تا پرنده دچار مشکلات کبدی نشود.

دمای محیط نگه داری آنها نیز باید بین 25 الی 28 درجه با رطوبت 50 الی 55 درصد باشد. در این شرایط نتایج جوجه کشی بسیار بهتر خواهد بود.

عروس هلندی ماده 7 الی 10 روز بعد از جفت گیری شروع به تخم گذاری می نماید. تعداد تخم گذاری نیز متفاوت بوده و معمولا 4 الی 5 عدد می باشد. مدت زمان جوجه کشی عروس هلندی نیز تقریبا 20 روز می باشد. البته دوره جوجه کشی تحت شرایط دما و رطوبت می تواند یکی دو روز بیشتر و یا کمتر باشد. در جوجه کشی طبیعی عروس هلندی، فاصله سنی بین جوجه ها متفاوت خواهد بود. زیرا تخم هایی که زودتر گذاشته شده اند، زودتر وارد جوجه کشی شده و تخم آخری نیز دیرتر از همه به جوجه تبدیل خواهد شد. این اختلاف سنی باعث میشود که جوجه های بزرگ بیشتر غذا بخورند و به جوجه های کوچکتر غذای کمتری برسد. بنابراین باید به خوراک جوجه ها بسیار دقت شود، زیرا گرسنگی به سرعت آنها را از پای در می آورد.

اما اگر قصد جوجه کشی مصنوعی از عروس هلندی دارید باید تا زمان جوجه کشی به خوبی از تخم های نطفه دار مراقبت کنید. در ضمن هرچه سریعتر و کمتر از 6 روز، جوجه کشی از تخم های نطفه دار عروس هلندی باید انجام بگیرد.

همچنین ببینید : عکس باکیفیت عروس هلندی

در یک دوره تخمگذاری، کوکاتیل تعداد تخم های کمتری می گذارد و همچنین سایز تخم نطفه دار این پرنده نیز ریز می باشد. از این رو در جوجه کشی مصنوعی از کوکاتیل از دستگاه جوجه کشی خانگی با ظرفیت های پایین استفاده میشود. در جوجه کشی مصنوعی عروس هلندی، دمای مورد نیاز در زمان ستر 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب نیز 60 درصد می باشد. در زمان هچ جوجه ها نیز دما باید 37.2 و رطوبت 70 درصد باشد.با توجه به اینکه جوجه کشی از تخم های ریز نیاز به مراقبت و حساسیت بیشتری دارد، در جوجه کشی از پرنده های زینتی و طوطی سانان می بایست از دستگاه حرفه ای همچون دستگاه جوجه کشی ایزی باتور استفاده شود.

 

منبع : سایت لیمو

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد